Friday, July 8, 2011

Kisah Kelahiran PuteraKu


Naqib Adam Bin Safarin seberat 3.19 kg..1.59 petang Sabtu..18 Jun 2011..

16 Jun 2011
Khamis..

Terasa mula sakit sket2..
Byk benda ako tak settlekan lagi..Lepas balik dr Kinik AKo blk ke umh Alang..
Masuk bilik air dh keluar tanda..
Berdarah..terperanjat juge ako..Pasal 1st bb dulu pun tanda kuar darah jugek..
Tapi xde rasa sakit lagi..tak silap aku pada tarikh ni ako ambil cuti rehat..

17 Jun 2011
Jumaat..

Semakin kerap pula rasanya..
Tapi ako tetap masih bole bertahan..
Paginyer ako + buyen + ibu + lely masih bole berjalan2 lagi..
Ako ke Cyberjaya..lunch d sana..
Nak makan Nasi Arab..tak dapat..restoran tu tutup..may b ari jumaat..Frustt je ako..
Malam nyer terasa sakit semakin kuat..aku terus membaca Al-kursi..untuk menahan sakit
Ako tengok Buyen + ibu tido nyenyak..tak sanggup lak nk kejutkan depa bangun tido.
So Ako tetap berdoa agar..bertahan hingga ke esok harinye..

18 Jun 2011
Sabtu..

Jam 7.00 pagi..aku bangun, terus kejutkan papa..
Papa anta mummy g hsptl..x tahan dah sakit..
Sempat aku bersihkan diri..so nk bekpes pun dah tak ingat..jalan pun dah tak larat.
Sampai d hsptl..nasib menyebelahiku..walaupun ramai pesakit...dapat juga aku di daftar kan di hsptl Putrajaya..dah sakit tak ingat apa dah..
Chek up saje dah open 4cm..masih menunggu di ruang lobi chek up..barulah di masukkan ako ke dlm labour room..setelah di pecahkan air ketuban..n berak..aku masih terasa lagi sakitnye..terbaringlah ako d LR...siap dah tukar baju hsptl..
tak berapa lama Papa masuk temankan Ako..dekat 2 jam lebeh sakitnyer kontrasi ako..
Bb lak tido time tu..jadi nak dengar denyutan nadi n jantung bb terlalu lama.
Bawah tu dah mcm2 dibuatnyer..ako tak ingat dah pukul berapa..papa minta kebenaran Ako nk tinggalkan ako sekejap..untuk bekpes pagi..nak xnak aku izinkan..sampai nangis menahan sakit.Tiba masa yang ditunggu-tunggu...kejutan sakit semakin terasa kuatnyer..Aku tekan butang loceng untuk memanggil nurse-nurse yang sedang berbual tu...tak dengar pulakk...ya Allah tuhan saja yg tahu kekuatan ako mas itu..Ako bertahan agar tidak dimarahi oleh mereka n doktor.Rasanya dah kuat aku memanggil mereka..dekat 20 kali aku rasa..barulah mereka terdengar aku memanggil.Buat apa kite sakit kite nak memekik-mekik..lagi nnti kena marah..
Persiapan terus dibuat..kakiku dinaikkan ke atas...cuba sedya upaya..
Ako cuba untuk normal..masih tidak berjaya..rambut bb pun dah nampak..tetap tidak berdaya.Dan sebenarnya...c zer diperlukan..memandangkan jantung bb hampir semakin lemah.Surt telah di sign..menunggu papa lagi..masuk..ditukarkan aku ke katil lebih tinggi untuk di bawa ke bilik bedah.Menunggu lagi kerana bilik bedah masih digunakan.
Ya allah menahan sakit lagi..nak ke bilik bedah lebih kurang 20 minit rasanye..naik lif lagi..ako hampir pengsan dibuatnyer..Terkumat kamit membaca surah2 untuk menahan jiwa Kacau..ya allah..selamatkan lah hambamU..jika ini ujina mu lagi untuk ako di bedah..untuk menyelamatkan bayi dan akO..Ako Redha ya Allah...
Sampai d bilik bedah..sign lagi surat2.. kesejukan mula terasa...kedua belah tanganku di masukkan air untuk menahan ako daripada pengsan kerana ako tidak bersarapan pagi..kesemuanye doktor perempuan..pakar Bius..pakar potong..bidan..jururawat semua perempuan..alhamdulillah..didudukkan ako untuk menyucuk jarum ke tulang belakang..dibius separuh badan..terasa..kekebasan melanda.
Setelah dibaringkan..perutku digoyang-goyangkan..ako semakin mamai..tetapi masih kedengaran suara2 mereka.Dikejutkan dengan suara bayiku..Ya allah engkaulah maha mengetahui..sungguh kuat engkau menangis sayangg..terasa sayu mendengarnyer..hilang kesakitankU..warna pink..kemerahan..Puan..ini bayi puan yee..nmpk..x?..ok nak tengok bb apa?..syukur sesangat...nampak telonyer..hu3..boy ler..nak nangis rasa tak nangis..lama sudah ako d bilik bedah itu..rupa2nye aku pendarahan...patut la lama doktor tu mengerjakan ako..setelah ako keluar dari bilik bedah..papa sudah ada di depan pintu..mengiringi di sebelah katilku..tersenyum..
Lahirlah seorang bayi lelaki..yang ku berikan nama..
Naqib Adam Bin Safarin seberat 3.19 kg..1.59 petang Sabtu..18 Jun 2011..

2 comments:

yusrina said...

kak ning, seriau sy baca kisah kak ni... tp sy pon tak sabar nak tambah lg... tahniah ye kak. dah dpt sepasang cahayamata. minta2 jangkit kat sy pula lps ni.

eMMe said...

Kak Ning..Alhamdulillah n Tahniah dapat sepasang, syukur sgt, saya tumpang gumbira, selamat berpantang n selamat bersalin, miss u kak ning, hurm...kak ning pantang kat persint 8 ke???