Monday, April 21, 2014

TANJUNG SURAT 1ST DAY

Assalammualaikum..
Bermulanya akO berkursus pada 14-17 April 2014 di Pulau Tanjung Surat,
Daerah Kota Tinggi Johor Bharu.
Alhamdulillah sampai jua akO di bumi Allah SWT yang luas pemandangan, sejuk mata memandang, tenang dalam mempelajari ilmu dan mengorak perubahan diri yang semakin pudar. Bertuahnya akO. Bukan bermakna akO suka berkursus. Tapi itulah hakikatnya. Tambah ilmu lagi bagus daripada aKo merewang perkara-perkara yang tidak benar. So bermula lah gambar-gambar yang menarik, perkara, aktiviti dan memori akO. Inilah kali pertama ako masuk dalam Pulau. Dalam pulau tu ada 3 buah kampung. Pendapatan untuk mendapatkan sehari rm10 pun begitu payah sekali. Bagaimana kita yang mampu tak mampu ni. Sekurang-kurangnya kita tiap bulan dapat gaji. Pun masih tidak bersyukur. Asyik merungut tidak semena-mena. Sangat bermakna ako hadir menjejaki kaki di bumi pulau Tanjung Surat. Tapak Akademi Kastam Selatan ini telah dirasmikan oleh Tengku Mahkota Johor. Tanah pulau tersebut pun tak silap akO mendengar cerita daripada orang kampung tu pun hak milik YM Tengku. Akmal Selatan ini telah diterajui oleh Puan Hajah Mela Binti Ismail, Pengarah Akmal Selatan. Akmal Selatan jua dikenali sebagai Akmal yang bongsu. Segala kekurangan or kelebihan hanyalah memadai mana yang ada sahaja. Maklumlah di dalam pulau. Segala pengangkutan payah sedikit lah. Tapi takpe, kalau tidak takdelah kita pengalaman kita melawat kampung orang. Betui tak..? Perjalanan ke sana sangat lah jauh. Ye la pada mula akO pergi. Hati macam berat. Maklumlah pelbagai cerita buruk di dengari dulu. Kemungkinan peserta dulu dan kelengkapan dulu tidak mencukupi seperti sekarang yang akO alami ini. Bilik tidur, makan pengangkutan semua ada dengan sempurna. Ye laa sebenarnya juga, nawaitu kita untuk menghadiri kursus betui tak. Kalau hati paneh yooo meme r. Maklumlah may b tak suka di hantar berkursus. Macam-macam andaian la yang terjadi. Kalau dah tak suka kan. Tak cuba tak tahu. Tak kenal maka tak cinta. Jadi kita sebagai penjawat awam ini haruslah menurut perintah yang telah di arahkan. Bagi akO senang jadi orang, senang jadi pekerja, senang mengikut arahan. Muhasabah diri banyak mengajar kita erti kehidupan. Oklah nak cerita panjang ako takde idea lak. So melayani gambar-gambar yang ada, hope korang pun dapat sama merasai kegembiraan ako semasa di sana. Insya allah..

14 April 2014
Hari pertama..bermula la perjalanan..akO dan kak Yus Bhg Kewangan. Daripada 5 orang peserta tinggal kami ber2. Owhh sedihnya akO. Nak kata teruk kastam ni pekerja nye. Tak baik. Tapi ntah la. Kemungkinan mereka yang tidak hadir tu tak minat kot. Or erti kata lain ada hal tetiba laa. Hah lantak. So pada malam hari pertama datang lagi peserta seopis dengan akO. Aliff. Alhamdulillah akhirnya Aliff terbuka hati nak pergi. Kesah beliau nanti akO story. Biasa-biasa aje. Aliff sampai di Tanjung Surat pada jam 1.00 pagi. So sebelum sampai ke Tanjung Surat ako menjejak kan kaki ke DESARU. Woww lautan yang sangat luas. Cantik. Biru. Tenang sahaja. Nak masuk sekejap je pun berbayar. So kami kan naik NAZA kepala rimau. So jalan sudah. Adik yang jaga pintu masuk Desaru tu pun tak cakap apa. Hah Kastam buat lawatan di tepian pantai...GST konon...Ako..kak Yus dan Abg Halim pilot kami tergelak aje..
Beshhh kami naik NAZA..

Kami melalui DESARU..takyah guna Maps + Waze + GPS
= SignBoard banyak kann so akO jadi Co Pilot sudehhhh


Jambatan ni kami nampak semasa memasuki Bandar Penawar menuju ke Tanjung Surat..Wow sama seperti jambatan di Penang dan di Putrajaya..

Akhirnya sampai...laut jee pun takde menarik mana..untuk bulan madu sedap laaa

Memori di Desaru Wif Kak Yus

Yess mau kemana kita..sungguh menarik bila ako nengok feri tu..

Cantik kann..kami ingat naik feri ni sebenonya idak..kami naik Bot Penambang aje..

Inilah team akO yang jumpa di jeti team pertama sampai..

Pemandangan Akademi Kastam Selatan, Tangjung Surat


No comments: