Tuesday, August 10, 2010

RAMDHAN AL-MUbarak

Salam Ramadhan
Bahang untuk berpuasa telah menjelma kembali.Bersyukur ke hadrat Ilahi aku masih di sini.Bergembira..bersedia..dan dapat menyambut Ramadhan lagi bersama keluarga.
Alhamdulillah..
Syukur ke hadrat Ilahi..Syukur banyak2.Menghadapi hari-hari yang mendatang penuh cabaran dan dugaan.Dugaan yang diberikan dan yang diturunkan oleh ALLAH S.W.T. telah mengajar erti kehidupan yang penuh dengan ranjau dan duka.Bukan bermakna belum puas menikmati kehidupan di dunia.Tapi masih jauh lagi perjalanan hidup ini untuk ditempuhi.

Kesedaran..
Menjelang kesedaran manusia ini hanyalah sementara sahaja bila terbit bulan ramadhan.
Saling menyedari antara satu sama lain.kadang-kadang kita alpa apa yang telah diperkatakan dan diungkapkan dan jua di lemparkan.

Keinsafan..
Mulalah terbit rasa Insaf seketika untuk bercakap..bertanya..bertegur sapa.
Selepas itu..senyap sunyi tanpa berita.

Kewajipan..
Hanya berlandaskan perbuatan dan perlakuan.

Kemaafan..
Bermula lah saat sebelum menjalani ibadat Puasa hinggalah terbit menyinari sinar raya.Bermaafan sesama kite saudara seislam..kawan-kawan..
Maaf yang tidak terhingga. Jika manusia itu minta maaf sesama manusia..perlu dimaafkan sama ada die suka atau tidak.Sedangkan Rasullallah sedia memaafkan umatnya yang sedang dalam apa jua keadaan.Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Namun dengan hanya memberikan kemaafan sahajalah akan dapat mengubati hati yang terluka. Sesungguhnya memberikan kemaafan itu akan lebih memberi manfaat keapda diri kita sendiri daripada orang yang kita maafi. Maafkanlah diri kita sendiri dan orang lain.
Kemaafan = Penyembuhan..

Kematian..
Tapi bagaimana jika kita terlalu marah atau tidak memberi kemaafan 'ORANG' yang telah banyak melukai hati kita dan bersikap DURJANA pada kita..dan MENFITNAH kita!!!
Ya allah bukakan lah aku ke jalan yang benar..
Ampunilah hambamu yang terlalu daif dengan kurniaMu ya ALlah..
mengingati MATI..mendekatkan diriku padaMu YA Allah..
Pada semua ku mohon ampun dan maaf..dengan kata-kata yang terlalu luar biasa..
Amin Ya rabbal Alamin..

1 comment:

eMMe said...

Selamat menyambut Ramadhan Kak nink n Famili...semoga diberkati Selalu..Amin....