Wednesday, October 8, 2014

AIDIL ADHA DI SEPANG

AHAD, 5 OKTOBER 2014
TAMAN INDAH KLIA

Alhamdulillah..
Salam Aidil Adha Buat semua umat Islam di mana aje anda berada. Alhamdulillah dan syukur sesangat dapat kita berjumpa di lebaran Adha tahun ini. Sangat bersyukur. Berkorban segalanya. Kita sebagai khalifah ALLAH SWT, harus dan semestinya bersyukur seadanya. Tahun ini ai n sefamily tak balik ke JB. Orang JB turun sini untuk menunaikan ibadah korban. Angah ai sanggop bawak kambing masuk dalam Pajero beliau. Bior la bau kambing sampai ke badan tuannya, janji dapat beraya dan bersama-sama berkorban untuk family di KL. Alhamdulillah. Angah beli kambing 50 kilo. Comey aje ai nengok kambing tu. Dekat-dekat 1K jugek laa harganya. Korban kann apa salahnya. Ada RM jalan aje. Lain laa kalau takde jangan banyak citer. Ibu pun korban kambing jugek. Lagi comey kale bulu kambing dah macam rambut Ibu plak. Putih semuanya. Ye laa, kadang kann ai terpikir gak. Apa yang kita beli untuk di korbankan seolah-olah ada persamaan. Maknanya keadaan haiwan yang nak dikorban kan itu seperti ada persamaan dengan tuan yang nak berkorban. Faham tak korang,,? Oklah contoh terdekat kasik laa pada ai. Ai ni kan cakap kuat..garang..tapi hati taman ada jua dalam tau. So haiwan yang kita pilih, misal kata lembu..pun sama. Lembu tu pun garang..susah nak di ikat. Susah nak di jatuhkan. Bak kata degil laa. Itu hanya pendapat dan pandangan ai je. Tak termasuk dalam sunnah kot. Or mana-mana kitab. Tapi tak tau la kan. ALLAH SWT maha mengetahui.
Kambing ni 50 Kilo..So Angah ai beli dalam 1 K lebih gitu..ALhamdulillah..montel jugek..

Yess..ni Ibu punye..kecik sket..dalam 30 kilo aje..RM650 katanya..Ermm PELIKS ai..kambing yang bau gini pun mahai kann. Takpela nak buat camne die takmo mandi syampoo bagai.


Hahah...sebelum d korban kan..Ai berselpi dulu. Anak-anak buaha yang lain penakot.

Okey lemang jagong ni. My Alang bikin dengan kawan-kawannya. Sangat laa rajin. Ai plak tak bape gemo lemang ada jagong. Macam semak aje nak mamam. Rasa jagong lebih daripada lemang. Ermm makana je la. Bukan ai yang masak. Kang banyak cakap..di bambu plak. Dah le tak tolong banyak plak komplen kan..


Gambo tersebut pada pagi Aidil Adha..ni pun ai terlambat sampai. Kambing yang pertama tak dapat nak tengok. So sangat senang. Dan settle semua di agih-agihkan dan selamat di buat masakan.




2 comments:

eMMe said...

Time raya la plg sonok kan..makan2.. uih kak, lemang jagung kalo byk sgt jagung mmg tak best kak...hehehe.. tp saya suke lemang jagung..heee~ Selamat Hari Raya Qurban kak, tgk kambing tu terbayang kari Kambing peghhh!!!

Adams Ayens said...

Owhhh suke ke lemang jagong..Insya allah kalu Alang akk bikin akk simpan kan utk Emme..Tapi Emme kompem dtg umah akk..haaa..klu tak berpokok jagong laa kat umah akak..ngeee...kambing tu Abg Ngah akk masak gulai merah..mmg khas mkn dengan nasi beriani..lupe plak akk nak minta resepi. Pasal die lagi fames masak drp akak..kannn