Monday, January 5, 2015

RAMBUT BARU NAYLI & PERSIAPAN SEKOLAH

Alhamdulillah..
Darjah 2 sudah anak dara ai. Sekejap aje masa berlalu. Tak sangka masa berlalu dengan cepat dan pantas. Udah beso anak dara. Udah bole di suruh. Melawan jangan cakap la. Itu sudah biasa. Anak-anak zaman moden. Kurang tak boleh. Lebih apatah lagi. Bagi aku menten laa. Kena bahagi sama rata. Nak bagi apa yang beliau hendak, kena bagi upah dengan berpatutan dan berkemampuan. Janji dapat menyenangkan hati mereka dan mempelajari perkara yang elok dan baik-baik belaka. Cuti persekolahan di tangguh sehingga 12 Januari. Bermula nya sekolah. Sebelum persekolahan seperti biasa. Aku dah siapkan mana yang patut. Yang boleh dipakai lagi. Perlu pakai la. Tak payah la di ganti. Masih elok. Guna selagi boleh. Aku dengan kiddos kan main garang lagi. Apa yang depa ndak. Ako haram nak kasi. Aku suh apa yang patut baru lah aku akan kasi upah. Belajar berdikari. Jangan nak apa-apa dapat. Opsss sori ek. Mumy bukan gitu. Mumy dulu nak  dapat pun susah. Iyee ada orang cakap jangan samakan zaman dulu dan zaman sekarang. Semua orang tak sama dengan cara mengajo anak. Bior laa. Janji aku tak ganggu orang. Sebab aku takde adik kot. Aku dengan budak payah nak mesra. Tidak bagi Buyen. Buyen pandai  sungguh melayan kiddos. Tapi jangan bagi Buyen marah. Nescaya kiddos nak lalu depan pun tak berani. Segarang-garang aku, aku tidak laa sampai memukui. Cuma my voice la kuat. Out spoken. Kiddos pun dah faham beno dengan cara mumy. Sesetengah orang aje tak memahami camne nak jaga hari orang seperti aku ni. OUT SPOKEN. Seorang yang berterus terang tanpa sedo, orang yang dengo tu sakit hati amek hati or tersinggung. Apabila setelah mengetahui. Aku akan segera memohon maaf. Sebab aku tak suka cakap belakang dan simpan dalam hati. Lepas aje lebih baik. Terima kasih kepada Buyen n anak-anak yang sangat memahami aku.

Okeh. Persiapan sekolah dah settle. Rambut pun aku dah potongkan. Senang nanti si gurl, Takde laa hegeh-hegeh nak pakai tudung lagi. Nak ikat la nak sikat la. Semuanya nenek. Dah kena bebel dengan mumy. Baru setuju nak potong jua rambut kesayangan. Takpe..nanti kakak dah beso n dah bole urus sendiri, barulah simpan lagi. Bukan botak terus. Dan bukan rambut kakak tak tumbuh lagi. Yang penting, tak la merimaskan kakak ye. Pap...bermula laa rambut pendek. Aku selalu ke kedai gunting rambut biasa-biasa aje. Tak ke saloon pun. Bukan nak beria ia sangat menjaga rambut. Daripada RM berhabisan ke saloon, baik aku makan. Aku gitu aje. Mana laa nak kuruihh ye. Lantok. Aku ke kedai gunting rambut cina di Dengkil. Bole la berpatutan jugek. Daripada kat BBST tu, manjang penuh. Budak pun nak tekan mahai-mahai bila gunting. KEdai melayu plak manjang tutup. Camne nak tolong melayu. Kata aurat nak jaga. Tapi kedai melayu manjang tutup. Tak kesah laa. Janji terpotong rambut gurl aku.



Hah..dah macam anak cino plak. Ni pak kal laa dah sekolah. Kalau tak sekolah lagi. Dok umah je .Putih laa. Dah sekolah, g swimming laa. Mau tak nye itam. Gelap dah macam Mumy. Bior laa kak orang nak cakap itam ke..gelap ke..ALhamdulillah gurl Mumy, jarang sakit ye. Terima Kasih ALLah. Tengok laa tahi lalat bawah bibior dah makin beso plak.




Persiapan sekolah. Aku cuma tempah nama, untuk di tampal di Buku Teks Dan buku-buku latihan yang lain. Senang. Aku bab menulis memang malas. Lagipun tak lawo tulisan. Dah macam tulisan Doc. Entah faham ntah idok. Kekadang aku sendiri tak faham tulisan aku. Sticker nama aku tempah di Alamanda. 100 keping RM12. Biasa aje amek kale rainbow. Aku tak bagi gambo2 kartun, kang cikgu marah plak. Kalaupun cikgu tak marah, memang aku tak belikan pun. Sekola Agama. Adab sket. 

Jalan-jalan di Alamanda. Tempah sticker nama sekola. Kami berjalan berdua aje. Papa n Adik tinggal umah. Dah bole jadi peneman Mumy. Citarasa pun sama. Tapi gurl Mumy ni sensitif lebih. Cakap sket majok n sedih. Mumy sentiasa doakan, Kakak jadi anak solehah. Try plak beli air Chatime perisa Choc. Mak ai sedap tak hengat. Dah berebut plak dengan gurl. 
Gurl dapat eskem MC D.

Memory pic ai post di Instagram.




No comments: