Wednesday, April 3, 2013

Berpura BAIK Dengan SAUDARA SENDIRI

Rabu 3 April 2013
4.10 Petang.
Opis akO ler..

Astaqfirullah hul azim.

Astaqfirullah hul azim.

Astaqfirullah hul azim.

Agrhhhh...Ako menarik nafas panjang. DadakU berdebar-debar. Dari atas sampey ke kaki SEJUK aje. Jari jemari mongelKu seperti tidak berdaya untuk akO terus menerus menekan bebutang papan kunci komputer akO sendiri. Entah mengapa SERAM SEJUK akO dibuatnya.

Ya ALLAH engkau lah yang maha MENGETAHUI. AkO terima DUGAAN Mu YA ALLAH.
Iye akO perlu MUHASABAH DIRI SENDIRI. Ako harus terima. Ako harus terima kenyataan. Kenapa ada sesetengah daripada kamu manusia membenci + tidak suka + menyampah + tidak gemor + meluat + bak kata..tak suka..tak suka..tak suka dengan SIKAP dan CARA aKo menyampaikan sesuatu perkara.

Helooooo...akO ni MANUSIA biasa laa. Tak semua PERFECT. Tak semua apa yang akO BIKIN betui. Tak semua akO ada. Ini adalah AZALI yang telah diturunkan kepada akO sejak dari dalam RAHIM IBu KU. Kenapa..kenapa..baru sekarang baru nak menyedari..nak sedo..nak tau..yang akO BEGINI CARA AKO.

Ohhhh...Kak Nink tu napa cakap camtu?..Nape Kak Nink tu garang..Nape Kak Nink tu cakap men lepassss aje. macam-macam laa apa yang ada pada akO.

Haa kat sinilah Kak Nink engkO ni nak meluahkan. Nak menyatakan. Nak mengeluarkan. Nak berkata-kata. Tapi ini adalah yang telah terkeluar daripada akal fikiran akO di kala petang-petang gini.

Mak aiii...Masih tak kenal lagi ke Kak Nink tu camne. Masih tidak boleh terima ke? Masih dalam teka teki dalam fikiran ahli keluarga Engko ke?..Bape tahun dan kenal dengan Kak nink? Bape lama dah asal keturunan engko berfikiran begitu.

Tolonglah jangan la nak MENILAI DIRI SENDIRI dengan pangai orang lain. Kalau semua orang sama. Camne bentuk gayanya. Camne DUNIAWI nih. Semua CANTIK..yang BURUK sape endak. Yang BAIK..yang JAHAT sape endak jugak. Yang MISKIN..yang KAYA..yang cepat sedo berSOLAT..yang tidak berSOLAT. Yang CERAI..yang bertahan. Yang TELUS..yang PENIPU..Yang MEFITNAH..yang MENGADU DAMBA...
Aduhh bermacam-macam lagi lah.

AkO sedih bila mana SAUDARA-MARA sendiri membenci. Membuat cerita-ceriti. Memporak peranda kan darah daging sendiri. Apa laa nak JADI. Ceramah agama, kelas fardu Ain, ke surau,kat tv sekarang nih pun dah banyak dan selalu memberi pengajaran. AkO rasa macam KOSONG ajee bila mana usai mendengar tazkirah, ceramah, tersebut. Depa seolah-olah membuat ulang perkara untuk membenci sesama saudara mara sendiri. PELIKSsss AkO.

AKO seorang yang..

GARANG..

BERTERUS TERANG..

CAKAP KUAT..

TEGAS..

TIDAK SUKA SELINDUNG..

JUJUR..

SUKA MENOLONG ORANG..

SUKA BELANJA ORANG..( jika ada rejki lebih SEDEKAH lebih AFDAL )

BERBOLING..

MELANCONG..

MEMBERI APA YANG ADA LEBIH..

MEMBACA NOVEL..


Apa lagi yang engko perlu TAHU. Dan tidak TAHU pasal akO. TOlong info akO. Tolong la jangan nak menyampai sampai or berkata belakang. Terus aje TANYA AkO. Tak salah ..jika ENGKO tidak SUKA GAYA akO. Kita berubah bukan serta merta. Kita nak muhasabah diri pun ada gaya nya. Bukan le akO pandai sesangat. AkO terima seadanya teguran,kritikan,pandangan, yang akan engko sampaikan pada akO.

Apa salahnye..apa salahnya.. cakap aje.

Ini tidak..suka BERPURA-PURA..

Setiap kali RAyA..meminta MAAF bagai nak rak. Menangis bagai. Salam kalau boleh CIUM sampai ke siku. Menangis kalau boleh sampai berbesen-besen. Cakap bukan main lemah lembut. AkO seperti MENOLONG ANJING YANG TERSEPIT.

Tidak perlulah salahkan orang lain. Cuba lah belajar memahami seseorang.

Kenapa suka sangat berdalih-dalih.

AkO tidak mengharapkan BALASAN yang hebat.

Tetapi harus lah sedar dengan keburukan dan kebaikan yang Engko BALASkan kepada family AkO..tidak sama sekali berbaloi dengan sewajarnya.

Ako REdho..




No comments: