Saturday, April 20, 2013

DugaanKu..

Sabtu 20 April 2013
10.55 malam..

Alhamdulillah..
Ketika ako menari-narikan jari runcingKu tika ini. Ako sedang menunggu ketibaan Coaster SPR. Yakni serupa bas la. Tapi bas pendek. Muat untuk membawa lebih 10 orang aje. Ako dan kawan-kawan SPR akan ditugaskan ke Percetakan Nasional Berhad. Untuk apa..? Entah ek. Untuk apa. Untuk tugasan ler yang akan diberikan apabila sampai di sana kelak.

Untuk hari ini. Ako telah ditugaskan di Call Centre. Untuk hari ini juga tidak berlaku apa-apa yang PELIKS or unsur-unsur kemarahan daripada pihak yang menelefon. Semuanya di tanggung BERES. Sangat seronok sebenarnya apabila kita melayani pelbagai soklan-soklan daripada pihak luo sana tu. Rupa-rupanya ada jugek yang kurang Ilmu pengetahuan dan pengalaman. Dan juga banyak yang belum berdaftar untuk tindakan menyayangi negara MALAYSIA ini.

Bagi akO. Tanggungjawab yang telah sedia ada ini haruslah di jaga dan di amanahkan dengan sewajarnya. Apa lah salahnya kita membuang masa untuk pulang ke kampung atau ke tempat-tempat yang telah ditetapkan untuk MEMILIH siapa kah yang lebih bertanggung JAWAB untuk memperjuangkan tanggungjawab sepenuhnya di masa akan datang. Tidak RUGI jika kita membuang masa sedikit untuk MALAYSIA kita. Kata anak MALAYSIA. Tapi kenapa banyak naaa persoalan demi persoalan yang TIMBUL. Kenapa perlu MARAH. Kenapa perlu MERUNGUT. Dan kenapa..kenapa..kenapa banyak sangat KEMALASAN yang melanda.

Kenapa ako berkata sedemikian. Kerana semuanya berlaku di depan mata. Apabila telah berlaku ia akan tetap berlaku. Ia tidak akan boleh berpatah kembali lagi. Ecewahh supe macam kesasteraan laa pulak ako berkata-kata ni. Iyee perkara sebegini terjadi dekat sangat dengan akO. Banyak yang mengkehendaki tetapi tidak banyak yang berkehendaki atas sebab tidak sanggop menjelajahi melalui diri sendiri. Ini semua atas kerelaan sendiri. Tidak ada keterpaksaan kepada sesiapa jua. Berfikirlah dengan sewajarnya dan fikirkanlah ke masa hadapan tanggungjawab yang perlu kita tanggung untuk anak-anak kita.

Sama juga apabila kita mendapat tanggungjawab kerja yang telah diberikan dan yang telah di amanahkan kepada kita. Mana..?..Mana..?..IYe nampak sangat senang dan seperti layangan kertas putih yang melayang-layang entah ke mana?..Tujuan..? perlu lah berhati-hati dan Ikhlas dalam apa yang perlu kita jalankan. Bukan nak tunjuk pandai dan tunjuk lagak. Sebelum-sebelum ini pun akO sendiri telah mengalami kerja-kerja dengan POLITIK dan PROTOKOL. Bukan laa akO hendak berbangga dengan kejayaan yang ada sebelum ini. Tetapi di sebalik ako mempelajari bahan-bahan baru. Ada jua INSAN-INSAN kerdil yang terlebih EGO nya untuk menunjuk BELANG. Apa lah sangat dengan tanggungjawab yang kamu ada. Berbanding dengan KEIKHLASAN kamu itu. Sangat tidak sesuai untuk kamu meneruskan perjuangan kamu. Sama-samalah belajar dan pelajari ILMU yang ada, dengan penuh rasa tanggungjawab dan berkesan.

Walaupun kamu itu lebih berusia daripada akO. Ini tidak bermakna kamu tidak boleh mempelajari benda yang baru. Terima lah HAKIKAT untuk kamu menerima TEGURAN daripada orang BAWAHAN. KULI tidak semestinya tidak TAHU MENAHU SATU punn. KULI tidak semua yang meniru gaya HIDUP kamu yang berlebihan. KULI tidak semestinya semua MATI.

Saat jariku masih menari-nari ini. Apa lagi yang perlu ako ungkapkan. Apa lagi yang perlu akO luahkan. Entah mengapa. KEserasian untuk berpenghujung tidak ada gunanya. Serasa hati dan perasaan akO tidak dapat ako teruskan untuk memperjuangkan ILMU yang telah ada. Tetapi akO tetap bersyukur ke hadarat ILAHI. Sesungguhnya dari bawah kita mempelajari sesuatu yang baru, akan ada juga rezeki kita yang baru. Bukan tidak senang, bukan tidak gembira yang telah dikecapi selama ini. Penambahan ilmu akO selama 2 tahun telah ako kumpulkan seadanya. Sedalam-dalam lubuk apabila dikorek akan habis jua. Tidak ada ketinggalan untuk kita mempelajari dan menjelajahi yang lebih dalam lagi. TErima kasih ALLAH. Engkau telah membuka mataKu dan ilmu pengetahuan ku selama akO di sini. Sangat bersyukur seadanya.

Insya allah ako tidak akan menyesal dan berdendam dengan apa jua halangan, masalah, dan perkara yang terjadi dan yang akan terjadi.

Perkara yang akan terjadi tetap akan terjadi. Malah ia akan terjadi sekiranya perkara yang menjadi tetap akan terjadi. Menjadikan perkara yang telah terjadi menjadi sebuah REALITI.

Amin..



No comments: