Thursday, June 13, 2013

DONT B SOMBONK




Sombong..
Macam mana kita ni sebagai manusia ada perasaan dan sedetik berkenaan dengan sombong?

Cakap lebih sikit katanya berlagak. Bising-bising. Asik engko aje bercakap. Sombong ah..
Tidak bercakap mendiamkan diri tidak bercampur gaul. Sombong wey.
Adat kan perkataan dan semburan yang selalu kita dengari. Entahlah kekadang aku terfikir dan berfikir mengapa kita perlu sombong dengan orang yang tidak kenal, dengan kawan-kawan baik kita, dengan saudara mara, dengan jiran-jiran, dengan bos-bos, dengan orang atasan. Uihh payah lagu nih. Banyakk noo nak jaga hati. Tapi tak terjaga jugek. Acanerr tuu. Dalam mencari -cari erti kehidupan yang sebenarnya. Kita ni hanya manusia yang sementara aje hidup di dunia fana ini. Sama ada kita kaya..miskin..senang..susah..dan macam-macam lagi. Jangan laaa jadi

SOMBONG...

Ako tak faham laa dengan pangai ko. Ako hormat ko sebagai kawan satu kerja. Tak jauh  mana pun 1 opis aje. Bolak balik nampak jugek muka engko. Tapi kenapa engko menunjukkan engko nye LANGSI meh. Aduii sedor lahh ko tak kaya..ako pun tka kaya.. Jangan la nak berlagak zombie sesangat. Ako ni dah lama tak menunjukkan taring dan kebaranan akO. Buat apa itu semua. Tak baik. Tak elok pada diri sendiri dan orang yang melihat tindakan engko. Ako juga bercakap untuk meningatkan diri sendiri bukan akO sengaja memandai-mandai Out-spoken. Ako tak faham laa. Dulu opis akO..banyak jugek yang kaki ngumpat + kaki hina + kaki skodeng + kaki lima..ehh..ehh..arghhh cam-cam kaki la. Tapi takde laa menampakkan sangat kesombongan diri sendiri. Dalam FB ayat punyalah jaga..dalam blog ayat tak hengat..dalam perkataan harian bersama rakan-rakan sekalian kannn main lagi lombub gilos. Tapi kesudahan nya engko menunjukkan ketaringan engko yang sangat Langsi weii.. Pesall..Lu pikir lu bagus sesangat ke?..

Ako sebenonya malaz nak layan, Engko muda lagi engko haruslah tunjukkan kehormatan engko pada orang tua..pada orang yang hormat kat ko..bukan la akO ni suh ko tunduk hormat bagai. Tapi bersangka baik laa. Bole pulak ko cakap orang sekeliling yang tidak memahami engko. Aiii panass wei ako dengo. Ako pun tak de laa nak kaco hidup engko, takdelah nak tau hal detail pasal engko. Nampak sangat kelainan yang engko lampirkan pada akO. Selesih bahu pun akO bercakap dengan angin. Weiii plz laaa..

Ako hargai dan ingat sampai bila-bila inSya allah...Engko laa orang pertama dalam Opis SPR ni yang melawat akO bersalin..Ako sangat hargai. Tapi kawan-kawan yang lain..haram zero nak tanya kabo pun idok. Ako boleh lihat keadaan dalam Opis akO ni. Nak ucap tahniah or takziah pun ikut GRED..woiiiiiiiiiiii WHAT D HELL weii. Sok masuk kubor ada GRED jugak ke?. BUkan lah ako suh kengkawan hormat akO. Tapi Ako sendiri bole tengok sama ada orang itu suka or tak pada kita. Betui tak..Semakin orang itu menjauhkan diri nya pada kita,bermakna orang itu kurang suka or kurang berminat dengan kita. Jadi kita haruslah belajar muhasabah diri. Transfom kan diri kita supaya ALLAH suka dan hamba-hamba ALLah yang lain pun suka.

Bagi ako laa.. yang ako pikirkan laa..Jika engko tu seorang yang WARAK..solat tak tinggal rajin Puasa Sunat..dan  buat benda-benda ke arah kebaikan..Sangat lah ALLAh hargai. Sangat lah ALLAH tunjukkan jalan yang sebeno. Tetapi..haa ...engko buek semuo tuu tapi dengan orang ko berdengki + mengelak + SOMBONK + Langsi + Eksen..pe cerrrr beb
Haruslah engko belajar lagi kebaikan. 

Biarlah..
Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui apa yang tersirat dan surat.




No comments: