Thursday, May 23, 2013

COMEL nyaa KEHIDUPAN..

Selasa
21 Mei 2013
Agensi PJU, Kota Damansara

Bulan semakin bertukar ganti, Tahun semakin laju ke depan. Perubahan tetap mahu kan perubahan. Diteruskan usaha tangga kejayaan. Putus asa tidak beerti buat diri aku. Aku sedaya upaya berusaha, mencari sinar kehidupan, mencari dan terus mencari. Apa yang aku cari tidak terlintas di bibir untuk aku teruskan perkataan. Mencari Ilmu setiap hari, setiap bulan. Tidak akan aku cuba tinggalkan. Mengapa bila mana "Bahagia yang kita cari" di saat itu lah "DUGAAN" datang..datang..datang..

Itu tandanya ALLAH sangat menyayangi hambanya. ALLAH tunjukkan jalan kepada kita. ALLAH aturkan kepada aku.. ini adalah jalan yang terbaik untuk menjaga keluarga kita. Kadang-kadang kita manusia lupa apa yang telah ALLAH turunkan, berikan kepada hambanya. Buat-buat lupa atau sengaja mengelak daripada apa yang telah akan di aturkan. Aku sangat-sangat bertuah bila mana telah diaturkan perjalanan ke bidang sambil lewa aku ini. Dulu sekadar suka muka untuk tolong menolong kengkawan yang berniaga. Sudah di tolong di gigit nya kita pula. Tetapi itu semua sudah ditulis. Aku redho dengan apa jalan yang telah aku lalui ini. Nescaya ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Kehadiran aku dan adik aku Mem Jai..ke Agensi PJU, Kota Damansara. Agensi nombor 1. Agensi paling tertinggi di seluruh Asia Pasifik. Agensi Multi Level Marketing yang paling unggul. Yang tiada tolok bandingnya. Yang telah melahirkan usahawan-usahawan yang berjaya tanpa noktah. Aku bersyukur ke hadrat ALLAH SWT. Kerana ini adalah laluan yang terbaik untuk aku lalui dengan berkat + islamik + Halal dan sentiasa di doakan untuk kami semua oleh BONDA HAJAH RAMLAH. Jutawan berganda nombor 1 di seluruh ASIA PASIFIK. Apa lagi yang kurang. Apa lagi yang tak cukup. Kerana apa aku berkata demikian, kerana aku juga ingin mengkongsikan apa yang aku dapat, apa yang aku lalui, apa yang aku tempuh. Ini bukan permainan yang sengaja kita cari. Ini adalah pintu rezeki yang telah diberi. Hanya kita yang harus berusaha + semangat + yakin + dan yang kita hendak..so ALLAH akan berikan.

PELIK...
Iya aku.. akui..aku PELIK kerana apa yang telah kita alami..yang kita tempuhi..kita hendak bercerita betul tak?..Tak banyak pasti akan bercerita. Apa pun yang kita lalui dalam kehidupan pinjaman ini. Kita tetap akan bercerita. Pasal anak. Pasal keluarga. Pasal kerja. Pasal berniaga. Dan  bermacam-macam pasal lagi lah. Tapi kita sendiri tidak sedar juga. Perantaraan kawan..orang luar..yang kenal..or tidak kenal..ini semua jalan terbaik buat diri kita sendiri sebenarnya. Muhasabah lah diri. Nescaya jalan kebaikan ada untuk kita. Mula lah timbul hasad dengki, tidak percaya, kurang yakin, tidak bersemangat, mudah melatah. Bak kata kalau aku nak terangkan di sini. Kompem semua ada. Bukan di sebabkan aku dah berjaya. Aku dah pandai. Aku ada ilmu. Aku yakin. Aku telah merasai. Tidak..tidak sama sekali. Jalan yang aku tempuhi ini sama aja dengan apa yang telah ditempuh oleh Bonda Hajah Ramlah. Yang dulunya seorang pendidik. Yang biasa ajee. Bila mana ALLAH telah turunkan, perkenankan doa beliau. Alhamdulillah. Bonda kini telah menjadi seorang JUTAWAN BERGANDA. Yang sepuluh tu satu aje dalam dunia ini. Yang telah ALLAH aturkan perjalanan hidupnya. Iyelah kan manusia. Tiada siapa yang dapat memujuk. Dapat pun tidak sampai 24jam akan berubah haluan jua. Hati manusia hanya ALLAH yang dapat membaca. Jangan lah terlalu angkuh, sombong, berlagak, dengan pinjaman kehidupan realiti kita. Jangan lah kita senantiasa ingat bahawa diri kita ini bagus dan sihat. Kelak terima jua balasannya.

Bagi aku inilah kehidupan. Sementara masih sihat di alam fana ini. Carilah sebaiknya amalan dan rezeki yang afdal dan Halal. Kesihatan amat penting. Kenapa ia bila mana aku sebut aje pasal kesihatan. Masing-masing menunjukkan pandai, tahu..dalam erti kata lain sihat aje bagi diri mereka. Padahal kita hendaklah menjaga kesihatan sendiri terlebih dahulu. Barulah anak-anak , suami,ibubapa dan keluarga serta kaum kerabat semuanya.

Comelnya kehidupan..

Comel kan 4 beradik di bawah ini. Aku andaikan sendiri..

Itik - kehidupan air
Harimau belang - kehidupan yang ganas
Beruang - Kehidupan senyap
Singa - Kehidupan pemangsa




No comments: