Monday, July 22, 2013

LAPOR DIRI PUAN..!!

Assalammualaikum..

8.00 pagi done. Settle semua di rumah. Keluar untuk ke Kementerian Kewangan mengikut arahan dari dalam surat pertukaran NB. Alhamdulillah bersyukur sangat..setelah NB 2 tahun di SPR. NB beralih arah pula ke Kastam Di Raja Malaysia. Semat, segak , kemas , mata pun sedap memandang. Kaler biru kan uniform dorang. So NB pun bikin kaler biru la untuk penulisan NB hari ini. Semangat nye pasey NB berbaju kurung merah dan bertas tangan merah. Untuk naikkan semangat. Walopun kita udah bekerja selama beberapa tahun. Tapi untuk menghadirkan kedatangan lapor Diri ada sket seram sejuk. Berdebo-debo rasanya. Takot pun ada. Pasal fobia dengan lapor diri di SPR dulu. Macam-macam persoklan yang kua daripada mulut Bos. Alamak..cam kena soal siasat laa. Padahal SPR je. Tanya je la pengetahuan am ke..dok mana ke.. ek..Arghhh dah la lupakan di SPR. NB nak story di opis bawu. Sampai MOF dalam 8.30 gitu. Naik tingkat 3 Selatan. Tunggu dalam masa 20 minit gitu. Terus masuk dalam jumpa dengan PT yang bikin surat aku. Hegeh-hegeh jugek. Slow je. Terus aku jumpa CC Devi, bertanya kabo. Kenalan lama. Aku kan mantan d MOF. So haruss la bertegur sapa..

9.15 pagi ke Ibu Pejabat Kastam Di Raja Malaysia. Menghantar surat dan mengetahui penempatan aku. Di mana benonya di tempatkan. Sama ada di HQ or di HQ Kastam KLIA, bila mana baca surat di tempatkan di Sepang KLIA. Wahh seronok. Tak berapa jauh dari rumah. Inilah perjalanan hidupku yang telah ditentukan oleh ALLAH SWT. Seronok tidak terhingga. Bersebelahan dengan Lapangan Terbang KLIA. Dan tak sangka juga, rupanya aku bole melihat dengan jelas dengan mata kaso, betapa dekatnya aku di Lapangan Terbang ini. Sebelah la sangat. Tapi takde laa sampai bole pegang Kapal tuuu. Amboii melampau. Kalau bole pegang baik aku amek job KArgo je. Angkot beg humban beg. Bole gitu. Aishhh tak baik. Letak beg dan susun beg laa. Dalam perjalanan aku ke Pejabat baru, berdebar-debar tak terhingga, kiranya daripada rumah lagi aku dah berdebar-debar. Tak tahu kenapa. Nak membiasakan dengan orang sekeliling yang baru, nak berjinak-jinak dengan dunia badan uniform dan mempelajari mata pelajaran baru. Kebanyakkan sini semua beruniform. So aku harus la panggil bos aku TUAN or PUAN. i..i..i..chip..yesssss.

Done tepat 11.48 pagi aku punch masuk kerja di Jabatan Kastam Di Raja Malaysia. Setelah aku berjumpa dengan Puan Zuraidah. Soal selidik aku kerja dulu camne dan terus beliau suh tunggu CC aku. Aduii seremmm. Semua kat sini sunyi sepi. Orangnya semua mesra la. Tapi aku lom ditemukan lagi dengan Arin, PT yang hendak keluar tu. Kata cc beliau lapor diri di JPM Seremban. So lama la aku mengisi borang-borang yang telah diberi pada aku. Borang pas masuk kerja. Kad punch kad. Borang latar belakang dan borang Tapisan Keselamatan Kasar. Alhamdulillah semua settle. Cuma sok nak bagi gambo untuk pas la. Wat masa sekarang ni. Ako dok berstory dulu. Nak story lain tak bole trnsfer gambo lak pc  ni..aduii kalau tak bole story pasal berbuka puasa hujung minggu. Kann.

SO..aku disini sampai jam 4.30 petang. Cam biasa aku balik koje laa. Parking kereta sib bek tak jauh sangat. Adui ber exsesais laa aku. So nak pakai kasut tinggi-tinggi tak le laa..nak masuk ke pejabat berjalan jauh sikit. Di tahap boring ni nilah saje bingkisan aku pada hari ini. Sok tengok pe cer lak.

Kepada kawan-kawan terima kasih atas sokongan dan ucapan tahniah.

No comments: