Wednesday, July 10, 2013

Salam Ramadhan




Ahlan wa sahlan..
Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat ilahi, atas kurniamU..hamba mU masih dapat menyambut Ramadhan..dan insya allah Syawal. Bersyukur nya juga. Aku sekeluarga bersahur bersama anak perempuanku yang pertama kali menyambut Puasa. 6 tahun. Bagi aku biarlah lambat dan mengajar secara perlahan-lahan. Lama kelamaan dengan sendirinya beliau akan mengenali erti puasa. Setiap tahun menjelang puasa bagi aku sangat bermakna. Sungguh tak sabar pula nak menyambut syawal. Oiii baru hari pertama menyambut puasa. Insya allah akan diberkati. Sahur hari ni jam 4.00 pagi Ibu dah bangun. Sudah bertahun-tahun Ibu la yang menjadi penemanku. Bersyukur aku, Ibu masih sihat dan kuat untuk melakukan kerja harian dan menjaga prince Ku. Amin. Sahur tadi kami makan ayam goreng berempah + sayur buncis goreng bersama telor dan nasi. Usai bersahur. Aku bersiap menggosok baju. Siap gosok baju. Siapkan si Prince aku. Buatkan susu dan ganti pampersnya. Lena sungguh beliau di toto. So takdelah aku nak masukkan dalam buai. Terus aku capai SS2. Minum air kosong. Usai minum..azan subuh berkumandang. Masya allah. Nasib baik lah aku sempat minum dan sebagainya. Kalau tak batal puasa aku. Baru nak sambut lak tu. Alhamdulillah..padamu Ya allah. seperti mengerti lepas aku minum, terus azan. Syukur sangat-sangat.


heheheh...saje je tayang gambar-gambar amaran tu. Padahal untuk mengingatkan diri sendiri juga. Muhasabah diri banyak lagi bagus kan. Kadang-kadang di antara kita sering kali ingat mengingati antara satu sama lain. Tetapi tidak sebaliknya. Saje je nak Xpose diri. Untuk menyatakan yang dirinya elok belaka. Baik sesangat. Sebaliknya kurang, tidak memenuhi citarasa, tidak menjaga hati  sesama kita manusia. Ye laa kita sebagai manusia sering kali lupa dan kurang sempurna. Bukan semua elok, baik dan tepat.


No comments: